Digitale tachograaf (7 uur code 95 toepasbaar)
Raamwerk nascholingscursussen code 95: U23-1 Digitale tachograaf en boordcomputers
- Naam opleiding: Digitale tachograaf.
- Investering per persoon: € 165,00 excl. BTW.
- Optioneel 7 uur code 95 registratie: € 27,50 excl. BTW.
- Naslagwerk: inclusief.
- Duur: 1 dag, respectievelijk 7 uur.
- Lunch: inclusief (open programma).
- Resultaat: certificaat als bewijs van deelname.
- Locatie: Montfoort (Utrecht), Rijssen (Overijssel) of bij u op locatie (vraag naar de mogelijkheden).
In-company uitvoering | Opleiding bij u op locatie
Voor het maken van een passende in-company aanbieding vernemen wij graag van u wat de wensen zijn. U kunt gebruik maken van de contactpagina op onze website of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Aanmelden / data open programma | Waar en wanneer kan ik de opleiding volgen
Voor het aanmelden en het inzien van beschikbare data in het open programma, kunt u gebruik maken van het formulier onderaan deze pagina. Indien u nog vragen of opmerkingen heeft over deze opleiding, dan kunt u gebruik maken van de contactpagina of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Doelstelling | Bediening digitale tachograaf
De digitale tachograaf training is niet alleen bedoeld voor chauffeurs, maar ook voor planners. Tijdens de training wordt inzicht geven in het belang van een juiste bediening van de digitale en analoge tachograaf. Men doet kennis op en krijgt tips, om zo de eigen werksituatie goed af te kunnen stemmen op de huidige wet- en regelgeving.
De verordening die in Europa sinds 11 april 2007 van kracht is geworden, waar de rij- en rusttijden in zijn vastgesteld, komt ook aan de orde tijdens de opleiding. De digitale tachograaf opleiding telt mee voor de Richtlijn Vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs en heeft een waarde van 7 uur in het kader van de verplichte nascholing code 95. Aan het raamwerk nascholingscursussen code 95 zijn minimumeisen verbonden, in de minimumeisen staan alle theorie- en praktijkeisen, op basis waarvan CCV erkenningen en certificeringen afgeeft voor de nascholing.
De digitale tachograaf valt onder de codes N18(1) (oud) en U23-1 (nieuw).
Introductie | Hoe behaal je het certificaat digitale tachograaf
Alle nieuwe bussen en vrachtwagens boven de 3,5 ton moeten een digitale tachograaf hebben. Deze verplichting geldt ook voor de categorie lichtere bedrijfsvoertuigen (categorie M1 en N1). Voor voertuigen die vóór 1 mei 2006 in het verkeer zijn gebracht, geldt de tachograafplicht al langer, deze voertuigen kunnen blijven volstaan met een analoge tachograaf. De digitale tachograaf moet binnen Europa bijdragen aan meer veiligheid op de weg, eerlijke concurrentie tussen Europese vervoerders en gezonde arbeidsomstandigheden.
Doelgroep | Voor wie is deze opleiding bedoeld
De opleiding is bestemd voor personen die als chauffeur rijden in een bus of vrachtwagen met een digitale of analoge tachograaf. Niet iedere bestuurder van een vrachtauto hoeft een tachograaf te gebruiken. Er zijn een aantal nationale en internationale vrijstellingen. Voor alle vrijstellingen geldt dat u deze niet hoeft aan te vragen. Als u voldoet aan de voorwaarde van de vrijstelling, dan is deze op u van toepassing. Tijdens een controle moet u kunnen aantonen dat u aan de voorwaarden voldoet.
Opleidingsniveau | Wat moet je alvast weten
Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig om de opleiding digitale tachograaf te volgen. Inzet en motivatie zijn de belangrijkste voorwaarden als het gaat om deze cursus. Alles wat je moet weten, is in het lesplan opgenomen.
Resultaat | Wat behaal je bij het afronden van de opleiding
Men ontvangt een certificaat bewijs van deelname.
Duur / locatie | Hoelang duurt de opleiding en waar kan je deze volgen
- 1 dag, respectievelijk 7 uur. Uitgevoerd in Montfoort, Rijssen of bij u op locatie.
- De standaard lestijd is van 8:30 – 16:30u.
- Het is mogelijk om de uitvoering te splitsen in twee sessies.
Maximaal aantal deelnemers | Hoe groot mag de groep zijn
- Per docent theorie: 16 deelnemers.
Onderwerpen die onder meer aan bod komen tijdens de cursus digitale tachograaf zijn:
- wet- en regelgeving digitale tachograaf;
- arbeidstijdenregelgeving;
- werking en bediening digitale tachograaf;
- tachograafkaarten;
- rij- en rusttijden;
- sociale wetgeving;
- de digitale tachograaf in de praktijk;
- de analoge tachograaf in de praktijk.
Deze opleiding is door Ito opleidingen gecertificeerd bij het CCV in het kader van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs. Met de code 95 toont u aan dat u vakbekwaam bent. Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs (met een einddatum) die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. Deze code is vijf jaar geldig.
Cursuscode: U23-1 Digitale tachograaf en boordcomputers
Kwalificatie docent:
- Beschikt over goede didactische vaardigheden.
Doelstelling RVB: 2.1, 2.2, 2.3
Leerdoelen Kennis:
- De cursist kent relevante wet- en regelgeving over digitale tachograaf, arbeids-, rij- en rusttijden inclusief de verplichtingen van de chauffeur.
- De cursist weet wat een controle inhoudt en kan benoemen welke bevoegde instanties deze uitvoeren.
- (optioneel) De cursist weet wat tracking & tracing inhoudt.
- (optioneel) De cursist weet wat een verloningssysteem is.
- (optioneel) De cursist weet wat een SMART tachograaf is en waarvoor deze gebruikt wordt.
Leerdoelen Inzicht:
- (optioneel) De cursist begrijpt het waarom en de werking van een boordcomputer.
Leerdoelen Toepassing:
- De cursist kent de werking van de digitale tachograaf en kan deze bedienen.
Maximum aantal cursisten: Per docent (kennis, inzicht en toepassing): 16 cursisten.
Randvoorwaarden:
- Werking en bediening van de digitale tachograaf wordt geoefend aan de hand van praktijksituaties.
- Een werkend model digitale tachograaf of hoogwaardige simulatie..
- Instructiemateriaal in gebruik zijnde boordcomputer (optioneel).
Waarde nascholing en minimale opleidingsduur: 7 uur.
Versie: 5.2
Versiedatum: 1 januari 2020
Publicatiedatum Staatscourant: 1 januari 2020
Datum laatste wijziging: 1 januari 2020
Overige informatie
HANDLEIDING BESTUURDERSKAART
Bepalingen en voorwaarden
Op de tachograafkaart zijn de bepalingen en voorwaarden van toepassing die zijn vastgelegd in de Regeling tachograafkaarten. De volledige regeling staat op de website www.kiwaregister.nl. De tachograafkaart is een persoonsgebonden kaart, de kaart mag alleen gebruikt worden door de houder van de kaart. De bestuurder kan slechts houder zijn van een (1) bestuurderskaart en mag geen verlopen of defecte kaart gebruiken. De bestuurder is hier zelf verantwoordelijk voor. In het geval van misbruik, kan de kaart worden ingetrokken en kan de houder van de tachograafkaart strafrechtelijk vervolgd worden.
Gebruik van bestuurderskaart
Een chauffeur is verplicht om in een voertuig, voorzien van een digitale tachograaf, zijn bestuurderskaart te gebruiken. Op de kaart worden de rij- en rusttijden van de chauffeur opgeslagen. Dezelfde gegevens worden ook opgeslagen in het geheugen van de digitale tachograaf en zijn op het display af te lezen. Is de maximale rijtijd verstreken, dan klinkt er een waarschuwingssignaal.
Hoe gebruikt u de kaart voor het eerst?
Bij de start van uw werkzaamheden steekt u de kaart in de digitale tachograaf. Vanaf dat moment worden uw activiteiten geregistreerd. Wanneer u uw kaart hebt ingestoken, worden via het display enkele vragen gesteld die u moet beantwoorden. Daarbij moet u de tijd invoeren en het land waarin u uw dienst begint. Op die manier bent u aangemeld en kunt u met uw werkzaamheden beginnen.
Als u met twee bestuurders bent
Als u met twee bestuurders aan boord bent, dan moet ook de bestuurderskaart van de tweede bestuurder worden ingevoerd. Deze kaart steekt u in de tweede kaartsleuf. De digitale tachograaf registreert de rit dan automatisch als ‘dubbel bemand’. Dit is af te lezen op het scherm van de voertuigunit en op de print-out van het apparaat.
Handmatige invoer
Als u werkzaamheden heeft uitgevoerd, voordat de bestuurderskaart was ingevoerd (bijvoorbeeld tijdens het beladen van het voertuig), dan moet u deze handmatig toevoegen. Daarnaast moet u dit handmatig invoeren wanneer u pauze neemt of aan het vervoer gerelateerde werkzaamheden uitvoert.
Verplichtingen
Indien u in het bezit bent van een bestuurderskaart, moet u deze kunnen tonen als u beroepsmatig een voertuig bestuurt dat valt onder de Europese Wetgeving. Daarnaast moet u deze ook kunnen tonen als u tijdelijk of af en toe een ander voertuig bestuurt, dat niet onder deze wetgeving valt. Tijdens een controle moet u een sluitende arbeidsregistratie kunnen tonen en de kaart maakt daar dan onderdeel van uit.
Tijdens een controle moet u het volgende kunnen overleggen:
Bij een analoge tachograaf
- De tachograafschijf die op het moment van controle in gebruik is en de schijven van de lopende week en de schijven die u gedurende de voorgaande 28 kalenderdagen heeft gebruikt.
- Uw bestuurderskaart, als u dergelijke kaart in bezit heeft.
- Alle handmatige gegevens en afdrukken van de lopende week zelf en van de voorafgaande 28 kalenderdagen (zoals is voorgeschreven in de Europese rij- en rusttijdenverordeningen).
Bij een digitale tachograaf
- De bestuurderskaart waarvan u de houder bent.
- Alle handmatige gegevens en afdrukken van de lopende week zelf en van de voorafgaande 28 kalenderdagen (zoals is voorgeschreven in de Europese rij- en rusttijdenverordeningen).
- De schijven van dezelfde periode als u met een voertuig voorzien van een analoge tachograaf heeft gereden.
Downloaden van de gegevens
De gegevens die door de digitale tachograaf worden geregistreerd, moeten worden overgebracht naar de administratie van het bedrijf waar u voor werkt. Het betreft zowel de gegevens van de bestuurderskaart als de gegevens die zijn opgeslagen op het apparaat zelf.
Downloaden bestuurderskaart
Minimaal eens per 28 dagen moeten de gegevens van de bestuurderskaart worden gedownload. Dit kan met behulp van een laptop of met een externe kaartlezer. Uw werkgever is hiervoor verantwoordelijk. De reden hiervoor is dat alle handmatig ingevoerde gegevens niet worden meegenomen bij het downloaden van de gegevens uit de digitale tachograaf met behulp van de bedrijfskaart.
Downloaden digitale tachograaf
Minimaal eens per 90 dagen moeten de gegevens, die op de digitale tachograaf zijn opgeslagen, worden gedownload. Dit gebeurt met behulp van een bedrijfskaart. Uw werkgever is hiervoor verantwoordelijk. Als u zelfstandige bent, moet u dus naast de bestuurderskaart ook beschikken over een bedrijfskaart.
Beschadiging, slechte werking, verlies en diefstal
Bij beschadiging, slechte werking, verlies of diefstal van de bestuurderskaart, moet u dit zo snel mogelijk en uiterlijk binnen zeven kalenderdagen, melden bij KiwaRegister. Gedurende de tijd dat u niet over een bestuurderskaart beschikt, moet u aan het begin en eind van de dag een print-out maken (voorzien van uw naam, rijbewijs nummer) en deze ondertekenen. De beschadigde kaart moet u inleveren, wanneer u de nieuwe kaart afhaalt.