Verkeersmanager Verkeersmaatregelen (VKM) BRL 9101
- Naam opleiding Verkeersmanager Verkeersmaatregelen – BRL 9101.
- Prijs per persoon: inclusief examen € 395,00 excl. BTW (€ 477,95 incl. BTW).
- Los examen: € 100,00 excl. BTW (€ 121,00 incl. BTW).
- Digitaal naslagwerk: inclusief.
- Duur: 2 dagen, respectievelijk 14 uur.
- Lunch: inclusief (open programma).
- Resultaat: certificaat Infrakwaliteit BRL 9101 met pasje bij gebleken geschiktheid, 3 jaar geldig.
- Locatie: Montfoort (Utrecht), Rijssen (Overijssel) of bij u op locatie (vraag naar de mogelijkheden).
In-company uitvoering | Opleiding bij u op locatie
Voor het maken van een passende in-company aanbieding vernemen wij graag van u wat de wensen zijn. U kunt gebruik maken van de contactpagina op onze website of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Aanmelden / data open programma | Waar en wanneer kan ik de opleiding volgen
Voor het aanmelden en het inzien van beschikbare data in het open programma, kunt u gebruik maken van het formulier onderaan deze pagina. Indien u nog vragen of opmerkingen heeft over deze opleiding, dan kunt u gebruik maken van de contactpagina of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Doelstelling | Verkeersmanager Verkeersmaatregelen (VKM) BRL 9101
Bedrijven in het bezit van het procescertificaat BRL 9101 stellen eisen aan eigen en eventueel ingehuurd personeel. Deze eisen worden door de Stichting Infra Kwaliteit middels een examen getoetst, waarmee de kandidaat een persoonsgebonden certificaat kan verkrijgen met een geldigheidsduur van 3 jaar.
Introductie | Hoe behaal je het BRL 9101 certificaat Verkeersmanager Verkeersmaatregelen
Voor drie niveaus binnen het procescertificaat BRL 9101 zijn persoonsgebonden certificaten gedefinieerd, namelijk:
- Medewerker Verkeersmaatregelen;
- Vakman Verkeersmaatregelen;
- Verkeersmanager Verkeersmaatregelen.
Alle bij de uitvoering van het werk ingezette personen op locatie moeten in het bezit zijn van een geldig certificaat Medewerker VKM en/of Vakman VKM, uitgezonderd de werknemers van de certificaathouder die minder dan 3 maanden in dienst zijn. De opsteller van verkeersplannen moet in het bezit zijn van een geldig persoonscertificaat Verkeersmanager Verkeersmaatregelen.
De certificaathouder die verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering en evenementen uitvoert, moet minimaal de functies Vakman VKM en Verkeersmanager in dienst hebben en in de praktijk inzetten.
Wanneer de certificaathouder personen inzet die hij/zij niet zelf in loondienst heeft, moeten deze personen aan dezelfde competentie-eisen voldoen en in het bezit zijn van een relevant en geldig certificaat, als welke gelden voor de medewerkers die de certificaathouder in loondienst heeft. Eisen, voorwaarden en examenreglement staan in het kort beschreven in paragraaf 5.2.2. resp. bijlage 5 van deze BRL 9101.
Doelgroep | Voor wie is de opleiding bedoeld
De opleiding is bestemd voor de Verkeersmanager Verkeersmaatregelen.
Opleidingsniveau | Wat moet je alvast weten
Na het behalen van het persoonscertificaat Vakman Verkeersmaatregelen, kunt u vervolgens de training Verkeersmanager Verkeersmaatregelen doorlopen.
Resultaat | Wat behaal je bij het afronden van de opleiding
De opleiding Verkeersmanager Verkeersmaatregelen wordt afgesloten met een theorie-examen (multiple choice + open vragen) over de onderwerpen die behandeld zijn. Het persoonscertificaat is 3 jaar geldig.
Duur / locatie | Hoelang duurt de opleiding en waar kan je deze volgen
- 1 dag, respectievelijk 7 uur uitgevoerd in Montfoort, Rijssen of bij u op locatie (vraag naar de mogelijkheden).
- De standaard lestijd is van 8:30 – 16:30u.
Maximaal aantal deelnemers | Hoe groot mag de groep zijn
- Per docent: maximaal 16 deelnemers.
Voor de Manager Verkeersmaatregelen zijn er minimale eisen die in het kader van de BRL 9101 aan personen wordt gesteld, die verantwoordelijk zijn voor het proces, het ontwerp en het monitoren van verkeersmaatregelen.
Werkzaamheden in het kader van het toepassen, aanbrengen, in standhouden, verwijderen en inspecteren van verkeersmaatregelen en omleidingsroutes moeten worden aangestuurd door en uitgevoerd onder verantwoordelijkheid en het toezicht van de directie. De verkeersmanager werkt voornamelijk vanuit kantoor.
Onderwerpen die onder meer aan bod komen tijdens de cursus Verkeersmanager verkeersmaatregelen zijn:
- Arbo langs de weg:
- Arbo-wetgeving;
- Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) en het vervolg;
- wat is risico?
- de verkeersmaatregelen:
- omgaan met weggebruikers;
- kennis over de verkeerswetgeving;
- verantwoordelijkheden / samenwerking;
- eisen voor het plaatsen van materiaal.
- opbouw van verkeersmaatregelen:
- hulpmiddelen voor verkeersmaatregelen;
- algemene opbouw van verkeersmaatregelen (incl. omleidingsroutes).
- verkeerswetgeving (RVV/BABW):
- kennis van verkeerswetgeving.
- CROW richtlijnen:
- verkeersmaatregelen op autosnelwegen volgens CROW publicatie 96A en wegen buiten en / of binnen de kom volgens CROW publicatie 96B.
- BRL-systematiek:
- kennis van de BRL 9101.
- communiceren en interpreteren:
- kunnen communiceren en interpreteren.
Overige informatie
FUNCTIEOMSCHRIJVING VERKEERSMANAGER VKM
Uitgewerkte functieomschrijving Verkeersmanager Verkeersmaatregelen:
- opstellen en ontwerpen verkeersplannen;
- controlerend/inspecterend qua opstelling en uitvoering;
- niet uitvoerend (niet noodzakelijkerwijs op de werklocatie aanwezig);
- aansturing van de vakman;
- toezicht op de uitvoering van de vakman;
- zelfstandig werkend;
- communiceert actief met de opdrachtgever, wegbeheerder en / of groepen van omstanders.
Werkzaamheden in het kader van het ontwerpen, toepassen, aanbrengen, in standhouden, verwijderen en inspecteren van verkeersmaatregelen en omleidingsroutes. Deze moeten worden uitgevoerd door c.q. in opdracht van en onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van een verkeersmanager. De verkeersmanager werkt voornamelijk vanuit kantoor en opereert onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de (afdelings)directie.
Algemeen
- De verkeersmanager kan de risico’s en gevaren van werken langs de weg benoemen.
- De verkeersmanager kan de eisen en verantwoordelijkheden van werken langs de weg benoemen die bij de medewerkers zijn gelegd.
- De verkeersmanager kan een V&G-plan toepassen.
- De verkeersmanager kan een RI&E toepassen.
- De verkeersmanager kan voorlichting en instructie geven aan de vakman.
- De verkeersmanager kan de aanpak van risico’s van het werken op en langs de weg benoemen en toepassen.
- De verkeersmanager kan de risico’s van het omgaan met weggebruikers en het werken in het verkeer benoemen.
- De verkeersmanager kan de onderdelen uit de verkeerswetgeving benoemen waar hij in de praktijk mee te maken heeft.
- De verkeersmanager kan de onderdelen uit de CROW 96a en 96b benoemen waar hij in de praktijk mee te maken kan krijgen.
- De verkeersmanager kan benoemen waar en hoe de meldingen om aan de weg te mogen werken voor het plaatsen, verplaatsen, onderhouden en verwijderen van verkeersmaatregelen moeten worden gedaan.
- De verkeersmanager kan de plaatsing- en verwijderingsvoorschriften/-methoden van (complexe) werken langs de weg benoemen en toepassen.
- De verkeersmanager kan benoemen waarom verkeersmaatregelen op de diverse wegen afwijkend van elkaar zijn en deze ook toepassen.
- De verkeersmanager kan de uitvoeringsvoorschriften van werken langs de weg benoemen.
- De verkeersmanager kan de doelen en subdoelen van een verkeersmaatregel benoemen.
- De verkeersmanager kan de randvoorwaarden voor een verkeersmaatregel benoemen.
Verkeersplannen
- Kan verkeersplannen (laten)opstellen en / of goedkeuren.
- Kan verkeersplannen laten uitvoeren.
- Kan verkeersplannen en de uitvoering daarvan controleren, inspecteren en bijstellen.
CROW en BRL
- De verkeersmanager kan de verschillende typen van verkeersmaatregelen cfm CROW 96a en 96b benoemen, herkennen en toepassen.
- De verkeersmanager kan zelfstandig, met behulp van de richtlijnen CROW 96A en 96B, vaststellen welke verkeersmaatregelen voor de voorgelegde werkzaamheden moeten worden toegepast:
- zowel de van toepassing zijnde figuur uit één van de richtlijnen;
- als voor het aangeven van de extra maatregelen of afwijkende middelen die nodig zijn voor de bedoelde werkzaamheden met de voorgeschreven duur.
- De verkeersmanager kan het doel en de toepassing van de BRL 9101 benoemen.
Communiceren
- De verkeersmanager kan communiceren met de vakman, de opdrachtgever, (groepen van) omwonenden en overige derden direct of indirect betrokken bij het werk.
- De verkeersmanager kan situaties aangaande het werk analyseren, interpreteren en hiermee omgaan.
OVER INFRA KWALITEIT
SCSW / Infra Kwaliteit
De Stichting Certificering Specialistische Wegenbouw (SCSW), werkend onder de naam Infra Kwaliteit, is in 2014 opgericht met als doel het beheer en het onderhoud van de bestaande beoordelingsrichtlijnen (BRL) binnen de specialistische wegenbouw in eigen hand te nemen. Aanleiding was de behoefte van de gecertificeerde bedrijven de BRL-en beter in de markt te zetten door ze te actualiseren en te moderniseren. Het moet in de markt duidelijk zijn dat gecertificeerde bedrijven een goed product leveren. Hiermee geeft hij de opdrachtgever een gerechtvaardigd vertrouwen in zijn werkwijze en kwaliteit en kan de certificaathouder zich onderscheiden.
Infra Kwaliteit
Infra Kwaliteit is een onafhankelijke stichting die BRL-en in de specialistische wegenbouw beheert. Bij een revisie of een nieuwe BRL zijn deskundigen betrokken, die samen representatief zijn voor de markt. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers zijn hierin vertegenwoordigd. Zij werken samen in een commissie. Het eindadvies van de commissie wordt vastgesteld door het College van Deskundigen (CvD), waarna de BRL ter kritiek aan de certificaathouders wordt gestuurd (rechtstreeks en / of via KOMO). Vervolgens wordt het eventuele commentaar vanuit de markt en KOMO besproken in de commissie en het CvD, waarna dit kan worden verwerkt in de definitieve BRL.
KOMO
De BRL-en die Infra Kwaliteit beheert, vallen allen onder het KOMO-keurmerk. Dit geeft de BRL-en extra zekerheid voor de opdrachtgevers. De inhoud van de BRL is voor vaststelling getoetst door KOMO.
Certificerende instellingen (CKI’s).
Een van de doelen van Infra Kwaliteit is te bevorderen dat er meerdere CKI’s (ook wel CBI genoemd) zijn die bedrijven kunnen certificeren. Voordat Infra Kwaliteit tot stand kwam, was het beheer van de BRL-en en de certificering beide in handen van KIWA. Inmiddels heeft Infra Kwaliteit het beheer van de BRL-en overgenomen en kunnen bedrijven zich door zowel KIWA als NCK (9101) laten certificeren.
De BRL
Op dit moment beheerd de stichting een viertal BRL-en. In de afgelopen periode zijn alle bestaande BRL-en voor de specialistische wegenbouw tegen het licht gehouden en flink onder handen genomen. Dat heeft ertoe geleid dat alle BRL-en aan de eisen van de tijd zijn aangepast en in 2018 ingevoerd zullen zijn.
BRL 9101: tijdelijke verkeersmaatregelen
De BRL 9101 v17(3) is gepubliceerd bij KOMO en treedt per 1-1-2018 in werking. De vergelijking oud v.s. nieuw staat op de website van Infra Kwaliteit. Naast eisen die gelden voor het proces, kent deze BRL ook de eis dat er binnen een 9101-gecertificeerd bedrijf een drietal functies aanwezig zijn.
- Medewerker verkeersmaatregelen;
- Vakman verkeersmaatregelen;
- Manager verkeersmaatregelen.
De examinering voor de persoonscertificaten voor deze functies loopt vanuit Infra Kwaliteit, zodat deze uniform is. Een opleiding tot een examen is verstandig, maar geen vereiste. Het examen zelf is de maatlat. Lopende certificaten voor personen behouden hun geldigheid t/m einde geldigheidsduur.
BRL 9141: wegmarkeringsproducten
De BRL 9141 is door het CvD vastgesteld en ligt thans bij KOMO ter kritiek. Verwachting is dat deze BRL in januari 2018 wordt gepubliceerd. BRL 9142: appliceren van wegmarkeringsmaterialen. De BRL 9142v23(3) is gepubliceerd bij KOMO en treedt per 1-1-2018 in werking. De vergelijking oud vs nieuw staat op de website. De examinering voor de persoonscertificaten voor de functies medewerker en vakman wegmarkeren loopt vanuit Infra Kwaliteit, zodat deze uniform is. Een opleiding tot een examen is verstandig, maar geen vereiste. Het examen zelf is de maatlat. Lopende certificaten voor personen behouden hun geldigheid t/m einde geldigheidsduur.
BRL 9161: afschermingsvoorzieningen (voorheen geleiderail)
Deze BRL is zo goed als gereed, maar aangehouden voor vaststelling. Dit zal in het 1e kwartaal 2018 gebeuren. Dan zal ook de examinering via Infra Kwaliteit starten.
Werken met gekwalificeerde medewerkers
Bij 3 van de 4 BRL-en (9101, 9142 en 9161) is het noodzakelijk dat het werk wordt uitgevoerd door gekwalificeerde medewerkers. Om gekwalificeerd te kunnen worden moeten deze medewerkers een examen afleggen. De examinering voor de persoonscertificaten voor deze functies loopt vanuit Infra Kwaliteit, zodat deze uniform is. Een opleiding tot een examen is verstandig, maar geen vereiste. Het examen zelf is de maatlat. Lopende certificaten voor personen behouden hun geldigheid t/m einde geldigheidsduur.
Examencommissie
Voor de examinering van personen voor de BRL-en 9101, 9142 en 9161 is er een examencommissie samengesteld en benoemd door het CvD. Op basis van de eind- en toets termen die al in juni door het CvD zijn vastgesteld (zie www.infrakwaliteit.nl), worden er examenvragen opgesteld en door de examencommissie gevalideerd. Het secretariaat Infra Kwaliteit verzorgt de ondersteuning van de examencommissie (geen lid). De zittingsduur van de leden is bepaald op 3 jaar waarna men kan worden herbenoemd.
Op de examinering zijn de onderstaande documenten van toepassing:
- SW 010(5) Examenprotocol;
- SW 013(4) Examenreglement.
De documenten zijn via www.infrakwaliteit.nl te raadplegen.