Chauffeur als ambassadeur (7 uur code 95 toepasbaar)
Raamwerk nascholingscursussen code 95: U14-1 Communicatieve en sociale vaardigheden
- Naam opleiding: Chauffeur als ambassadeur.
- Investering per persoon: € 165,00 excl. BTW.
- Optioneel 7 uur code 95 registratie: € 27,50 excl. BTW.
- Naslagwerk: inclusief.
- Duur: 1 dag, respectievelijk 7 uur.
- Lunch: inclusief (open programma).
- Resultaat: certificaat als bewijs van deelname.
- Locatie: Montfoort (Utrecht), Rijssen (Overijssel) of bij u op locatie (vraag naar de mogelijkheden).
In-company uitvoering | Opleiding bij u op locatie
Voor het maken van een passende in-company aanbieding vernemen wij graag van u wat de wensen zijn. U kunt gebruik maken van de contactpagina op onze website of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Aanmelden / data open programma | Waar en wanneer kan ik de opleiding volgen
Voor het aanmelden en het inzien van beschikbare data in het open programma, kunt u gebruik maken van het formulier onderaan deze pagina. Indien u nog vragen of opmerkingen heeft over deze opleiding, dan kunt u gebruik maken van de contactpagina of bellen met het bedrijfsbureau van Ito opleidingen via het algemene telefoonnummer 0348 – 46 88 26.
Doelstelling | Chauffeur (en/of bijrijder) als ambassadeur
Na deze communicatietraining is de deelnemer in staat om als beroepschauffeur (en/of bijrijder) als professional in goederenvervoer een klantvriendelijke en communicatief sterke representant te zijn binnen de organisatie. De chauffeur beschikt over de juiste vraag- en luistertechnieken om de klant of ontvanger van de goederen nog effectiever en efficiënter van dienst te kunnen zijn.
Tevens leert de chauffeur signalen te herkennen die een bijdrage kunnen leveren aan de commerciële inspanningen van de organisatie. Deze communicatietraining telt mee voor de Richtlijn Vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs en heeft een waarde van 7 uur in het kader van de verplichte nascholing code 95.
Introductie | Hoe behaal je het certificaat chauffeur als ambassadeur
De chauffeur (en/of bijrijder) komt met regelmaat, dan wel dagelijks, in contact met klanten en ontvangers van de te vervoeren goederen. Voor uw organisatie betekent dit wederom een contactmoment, waarbij de chauffeur de taak heeft om zo klantvriendelijk mogelijk te werk te gaan, omdat hij/zij het bedrijf vertegenwoordigd.
De chauffeur is niet alleen de vervoerder van de goederen, maar hij/zij is tevens in de gelegenheid om in commercieel opzicht een bijdrage te leveren aan de relatie tussen uw organisatie en de klant/ontvanger. Met andere woorden, de chauffeur is op dat moment het visitekaartje van uw organisatie.
Hoe dient de chauffeur om te gaan met dit contact? Op welke manier had de chauffeur, in commercieel opzicht, de vragen van de klant/ontvanger het best kunnen beantwoorden? Hoe gaat de chauffeur om met klachten, die de contactpersoon wellicht naar hem of haar uit? Op deze en vele andere vragen geeft deze training de juiste antwoorden en tips.
Doelgroep | Voor wie is deze opleiding bedoeld
De training is bestemd voor chauffeurs, bijrijders, planners en vertegenwoordigers. Kortom personen die het visitekaartje van uw organisatie zijn.
Opleidingsniveau | Wat moet je alvast weten
Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig om de opleiding chauffeur als ambassadeur te volgen. Inzet en motivatie zijn de belangrijkste voorwaarden als het gaat om deze cursus. Alles wat je moet weten, is in het lesplan opgenomen.
Resultaat | Wat behaal je bij het afronden van de opleiding
De deelnemers ontvangen een bewijs van deelname.
Duur / locatie | Hoelang duurt de opleiding en waar kan je deze volgen
- 1 dag, respectievelijk 7 uur. Uitgevoerd in Montfoort, Rijssen of bij u op locatie.
- De standaard lestijd is van 8:30 – 16:30u.
- Het is mogelijk om de uitvoering te splitsen in twee sessies.
Maximaal aantal deelnemers | Hoe groot mag de groep zijn
- Per docent theorie als praktijk: 16 deelnemers.
Onderwerpen die onder meer aan bod komen tijdens de cursus chauffeur als ambassadeur zijn:
- achtergrondinformatie over communiceren;
- waarom, hoe, wanneer communiceren wij;
- competenties van een chauffeur en het belang binnen de organisatie;
- de beroepshouding, taken en representativiteit van een chauffeur;
- factoren die invloed hebben op communicatie;
- omgang met klanten / ontvangers (afleveren van goederen);
- klantgericht denken en handelen;
- commercieel gedrag / gesprekstechnieken;
- omgang met een klachten van een klant / ontvanger;
- rapporteren en zo herhalingen van klachten te voorkomen;
- persoonlijk ontwikkeling- / actieplan;
- rollenspel;
- confrontatie;
- jezelf een spiegel voorhouden (bewustwording);
- praktijkgerichte voorbeelden;
- korte opdrachten.
Deze opleiding is door Ito opleidingen gecertificeerd bij het CCV in het kader van de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs. Met de code 95 toont u aan dat u vakbekwaam bent. Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs (met een einddatum) die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. Deze code is vijf jaar geldig.
Cursuscode: U14-1 Communicatieve en sociale vaardigheden
Kwalificatie docent:
- Beschikt over goede didactische vaardigheden.
Doelstelling RVB: 3.3, 3.4, 3.5, 3.6
Leerdoelen Kennis:
- De cursist weet hoe een klacht afgehandeld moet worden.
- De cursist kan verschillende dimensies van cultuur benoemen en herkent bijbehorende normen en waarden.
Leerdoelen Inzicht:
- De cursist begrijpt het effect van:
- representativiteit,
- beroepshouding,
- commercieel gedrag,
- klantbenadering,
op het imago van de onderneming.
- De cursist begrijpt dat communicatie een onderdeel is van de dienstverlening.
- De cursist kan gedragingen waarnemen en interpreteren (bijv.: ongewenst of afwijkend gedrag).
- De cursist kent de gevolgen en oorzaken van ruisvorming.
- De cursist kan omgaan met stresssituaties.
Leerdoelen Toepassing:
- De cursist kan handelen en denken vanuit diverse belanghebbenden.
- De cursist kan feedback geven en ontvangen.
Maximum aantal cursisten: Per docent (kennis, inzicht en toepassing): 16 cursisten.
Randvoorwaarden:
- Niet van toepassing.
Waarde nascholing en minimale opleidingsduur: 7 uur.
Versie: 5.2
Versiedatum: 1 januari 2020
Publicatiedatum Staatscourant: 1 januari 2020
Datum laatste wijziging: 1 januari 2020